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[ 새책 ] <차쿠에서 온 편지>, 청주교구 베티성지 양업교회사연구소-강도영 신부님의 글

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작성자 차쿠지기 댓글 0건 조회 281회 작성일 23-07-23 00:33

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[ 새책 ] <차쿠에서 온 편지>, 청주교구 베티성지 양업교회사연구소
 

볼리외, 위앵, 브르트니에르 신부님도 차쿠에서 조선입국을 기다리며 동료 사제들에게 편지를 썼어. 이들은 1864년에 조선 선교사로 파견되었고, 이듬해 조선에 입국할 때까지 차쿠에 머물렀어. 세 명의 신부님은 1865년 5월 27일에 조선에 도착해서 조선어를 배웠어. 그 후, 1866년 2월에 신자들에게 고해성사를 집전 할 수 있었지. 그러나 안타깝게도 한 달도 채 되지 않아서 관아에 체포되었고, 곧 새남터에서 순교하셨어. 이 분들이 순교하신 때에 일어난 박해를 ‘병인박해’라고 해. 1866년이 ‘병인년’이었기 때문이야.      


병인박해 때 박해를 피해서 중국으로 피신한 신부님들도 있었어. 리델 신부님과 칼레 신부님은 조선을 떠나 차쿠에 머물면서 다시 조선으로 돌아갈 날을 기다렸어. 그러는 동안 선교사들에게 적용할 규칙을 재정비하고, 소시노드를 열고 조선교회의 사목방침을 결정하기도 했어. 그러나 조선으로 돌아가는 것은 쉽지 않았어. 조선의 박해는 사그라지지 않았고, 재입국 시기를 기다리는 동안 칼레 신부님은 건강에 이상이 생겨서 프랑스로 되돌아 가야했지. 리델 신부님만이 10년을 기다린 후에야 다시 조선으로 돌아갈 수 있었어. 조선대목구의 제6대 주교가 된 리델 주교님은 1877년 9월 초에 조선 재입국에 성공했어. 그러나 이듬해 1월에 체포되었고, 옥고를 치룬 후 그해 6월에 중국으로 추방되었단다. 리델 주교님은 차쿠에 머물면서 다시 조선으로 되돌아 갈 날을 기다리셨어.      


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<차쿠에서 온 편지>, 청주교구 베티성지 양업교회사연구소


리델 주교님이 추방된 이후에도 동료 사제들은 조선에서 사목을 이어갔어. 조선의 신자들도  차쿠로 밀사를 보내 조선의 상황을 알리고, 선교사들이 재입국 할 수 있는 길을 마련했어. 덕분에 1880년 11월에 뮈텔 신부와 리우빌 신부가 조선에 입국할 수 있었어. 이 사제들은 조선교회의 신자들이 신앙을 이어갈 수 있도록 성심을 다해 사목을 했단다. 그럼 리델 주교님도 다시 조선에서 사목을 하셨냐고? 아니. 그러지 못했어. 주교님은 차쿠에서 조선 입국을 기다리며 여러 활동을 하셨는데, 1881년에 뇌출혈로 쓰러져서 프랑스로 되돌아가셨거든. 그 후 1884년에 프랑스에서 선종하셨어. 그래도 계속해서 선교 사제들이 조선에 파견되었고, 덕분에 우리 선조들은 신앙을 이어갈 수 있었단다.     


샘은 <차쿠에서 온 편지>를 읽으면서 ‘차쿠’라는 곳이 우리에게 얼마나 큰 의미가 있는 곳인지를 깨달았어. 차쿠는 선교사들이 조선에 대한 희망을 품은 곳이자, 입국을 기다리며 실망하고 좌절한 곳이기도 했어. 그러나 끝내 포기하지 않고 다시 희망을 품은 곳이었지. 그래서 샘에게는 ‘차쿠’라는 말이 ‘희망’의 다른 말처럼 느껴졌어. 포기하지 않고 꿈꾸게 하는 희망 말이야. 리엘! 무언가 자꾸 포기하고 싶어질 때 <차쿠에서 온 편지>를 읽어보렴. 단 한 순간도 조선을 포기 하지 않았던 선교사제들의 편지가 너에게도 큰 힘을 줄 거야. 그럼 우리는 다음에 또 만나자. 안녕!   


-2022년6월12일 지극히 거룩하신 삼위 일체 대축일 <하늘마음>에 실린 글




<Letter from Chaku>, Cheongju Diocese Betty Holy Land Western Church History Research Institute

Fathers Beaulieu, Huin, and Bretenières also wrote letters to fellow priests in Chakwu waiting for their arrival in Korea. They were sent as missionaries to Joseon in 1864, and stayed in Chaku until they entered Joseon the following year. The three priests arrived in Joseon on May 27, 1865 and learned the Korean language. After that, in February 1866, I was able to administer confession to the believers. Unfortunately, he was arrested by the government office in less than a month and soon died a martyr at Saenamteo. The persecution that occurred when these people were martyred is called the ‘Byeongin Persecution’. This is because 1866 was the ‘Byeongin Year’.


During the Byeongin Persecution, there were some priests who fled to China to escape the persecution. Father Liddell and Father Calais left Korea and stayed in Chakwu, waiting for the day they would return to Korea. In the meantime, I rearranged the rules to be applied to missionaries, opened a sosynod, and decided on the pastoral policy of the Joseon Church. But going back to Joseon wasn't easy. The persecution in Joseon did not subside, and while waiting for his re-entry, Father Calais had to return to France due to a problem with his health. Only Father Liddell waited 10 years before he was able to go back to Joseon. Bishop Liddell, who became the 6th Bishop of Chosun, succeeded in re-entering Joseon in early September 1877. However, he was arrested in January of the following year and was deported to China in June of the same year after serving a prison sentence. Bishop Liddell stayed in Chakwu and waited for the day he would return to Joseon.


Even after Bishop Liddell was exiled, his fellow priests continued their ministry in Korea. Believers in Joseon also sent emissaries to Chaku to inform them of the situation in Joseon, and prepared a way for missionaries to re-enter the country. Thanks to this, Father Mutel and Father Liuville were able to enter Joseon in November 1880. These priests served with all their hearts so that the believers of the Joseon Church could continue their faith. So, did Bishop Liddell also minister in Joseon again? no. he couldn't Bishop did various activities while waiting to enter Joseon in Chakwu, but he returned to France in 1881 after collapsing with a brain hemorrhage. After that he died in 1884 in France. Still, missionary priests continued to be dispatched to Joseon, and thanks to that, our ancestors were able to continue their faith.


As Sam read <Letter from Chaku>, he realized how much the place called 'Chaku' means to us. Chaku was a place where missionaries had hopes for Joseon, but also a place where they were disappointed and frustrated while waiting for entry. But in the end, it was a place where I did not give up and had hope again. So to Sam, the word ‘chaku’ felt like another word for ‘hope’. It's the hope that makes you dream without giving up. Riel! When you keep wanting to give up on something, read <Letter from Chaku>. The letters of missionaries who never gave up on Joseon even for a moment will give you great strength. Then we'll meet again next time. hi!


-June 12, 2022 The Most Holy Trinity Solemnity <Heavenly Heart>


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